Beter bewegen met reuma

Beter bewegen met reuma.

Reuma is een verzamelnaam voor meer dan 100 verschillende aandoeningen van je ‘bewegingsapparaat’, zoals gewrichten, spieren, pezen en botten, die niet door een ongeval zijn veroorzaakt. Bij sommige reumatische aandoeningen zijn ook de organen betrokken. Iedereen kan reuma krijgen, op elke leeftijd. Er zijn ook kinderen met een vorm van reuma. Eén op de negen mensen in Nederland heeft een vorm van reuma en elke dag komen er maar liefst 700 mensen bij.

Pijn bestrijden

Reuma gaat in 80% van de gevallen gepaard met voetklachten. Door ontstekingen in de voetgewrichten verandert (uiteindelijk) ook de vorm van de voet. Dit gaat nagenoeg altijd gepaard met veel pijn en belemmeringen bij het lopen. Voor genezing kunnen we helaas niet zorgen, maar door het op tijd ingrijpen van De BewegingsExpert kunnen reumatische voetklachten doorgaans worden verminderd en bijkomende pijn bestreden. U kunt hierbij denken aan zool- of vilttherapie voor een betere drukverdeling of ontlasting van pijnlijke plekken en vakkundig advies over voetverzorging en specifiek schoeisel.

Betere doorbloeding

De gewrichten en spieren geven klachten als gevolg van ontstekingsreacties of beschadigd kraakbeen. Voor weke delen-reuma, in de zogenaamde weke delen (het gewrichtskapsel, de slijmbeurs, banden, pezen en spieren), geldt dat deze zonder aanwijsbare oorzaak pijnlijk is. Het weer veroorzaakt deze aandoeningen niet en verergert de reuma ook niet. Maar toch kunnen weersomstandigheden wel beïnvloeden hoe u zich voelt. In de winter hebben veel reumapatiënten meer last van pijn en stijfheid, terwijl ze juist minder klachten hebben als het warmer is. Warmte zorgt namelijk voor een betere doorbloeding, waardoor hogere temperaturen mogelijk pijn en stijfheid wat verzachten. Is het kouder, dan kunnen de spieren en gewrichten juist pijnlijk aanvoelen.

IJs of juist warmte?

Als je gewrichten ontstoken zijn, kunnen zowel kou als warmte de pijn even verzachten. Wat voor de een werkt, werkt voor de ander juist niet: probeer dus gewoon eens uit wat prettig aanvoelt. Je kunt een speciaal ice pack kopen bij de drogist, maar een zak diepvrieserwtjes voldoet ook. Leg het nooit direct op de huid, maar wikkel het in een handdoek of washandje. Houd de ijspakking maximaal twintig minuten op de pijnlijke plek. Reageer je beter op warmte, dan kun je baat hebben bij een warme douche of bad, infrarood licht, een elektrische deken of een hot pack. Leg ook een warmtepakking niet direct op je huid en laat deze maximaal een kwartier liggen. Is een gewricht hevig ontstoken, dan kun je beter helemaal geen hot pack gebruiken. Regelmatig onder de zonnebank gaan, is geen aanrader vanwege de risico’s voor je huid. Een lekker warm bad is net zo effectief, maar veel veiliger.

Meer weten over bewegen en reuma? Stel je vraag gerust via info@debewegingsexpert.nl

Deel dit bericht