Leven lang actief

Waarom is een leven lang actief bewegen écht belangrijk?

Over bewegen is veel te doen. Bewegen is zonder twijfel bevorderlijk voor lichaam en geest. Welke leeftijd u ook heeft; beweging is altijd van groot belang! Recent onderzoek bij volwassenen toont aan dat je het negatieve effect van lang stilzitten niet wegwerkt met een beperkte portie beweging achteraf. Beweeg je elke dag minstens een uur matig tot intensief, dan kun je de verhoogde kans op sterfte door lang stilzitten wel neutraliseren.


Gezond gelukkig

Waarom is bewegen gezond voor volwassenen? De voordelen zijn legio. Om te beginnen is het goed voor uw gewicht, bloeddruk, darmen, spieren, botten en bloedsuikerspiegel. Het leidt tot minder (rug)pijn, en minder gewrichtsklachten. En als laatste geeft het  ook minder kans op darmkanker, osteoporose, diabetes type 2, hart- en vaatziekten en niet te vergeten valincidenten.. Ook lichaam én geest varen er wel bij. Als je voldoende in beweging bent, voel je je vanzelf beter in je vel. Mensen worden er gelukkiger door, ervaren meer energie, slapen beter, kunnen gemakkelijker hun bed uit komen, zijn positiever en stressbestendiger én kunnen langer zelfstandig leven.

Voorkom gezondheidsrisico’s

Zit je lang stil? Dan hoeven je spieren niet te werken. Het gevolg is dat je metabole processen niet verlopen zoals het moet. Onder meer je vetafbraak wordt afgeremd, hetgeen kan leiden tot gezondheidsrisico’s. Om het halfuur rechtstaan en rondstappen is dus de boodschap. Zo komen je spieren in contractie, een zegen voor je lichaam. Ook je mentale gezondheid vaart trouwens wel bij die beweegmomentjes. En bedenk, bewegen hoef je niet alleen te doen: samen is leuker. Zo geef je bovendien gelijk je sociale contacten een boost. Je brengt namelijk meer tijd door met je vrienden en leert nieuwe mensen kennen.

Heeft u beperkingen in het bewegingsapparaat waardoor u niet zoveel of zo goed in actie kunt komen als wenselijk is? kijk dan voor mogelijke oplossingen op www.debewegingsexpert.nl.

 

Deel dit bericht