Tips om meer in beweging te komen.

Nederlanders bewegen te weinig. Helaas haalt slechts de helft  de beweegnorm. Hoogste tijd om hier wat aan te doen! Met de onderstaande tips haal je véél meer uit je dag.

Het belang van beweging

Bewegen is van levensbelang. Onvoldoende beweging is een risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, diabetes type II, osteoporose, angst, depressie en zelfs dementie [1]. Geschat wordt dat er jaarlijks ruim 8.000 Nederlanders vroegtijdig overlijden als gevolg van bewegingsarmoede [1]. Kortom, als je langer en gezonder wilt leven, moet je vaker van die bank of stoel komen.

Tips om meer te bewegen

Let op: beweging is wat anders dan sport. Met bewegen bedoelen we wandelen, fietsen en met (al) je spieren in beweging te komen. Sporten is gezond, maar ook iemand die sport voldoet lang niet altijd aan de beweegnorm.

Voor volwassenen en ouderen luiden de nieuwe richtlijnen als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Voor kinderen is de nieuwe richtlijn iets anders:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uuraan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per weekspier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten [1].

Tips om meer in beweging te komen

  1. Klassieker: negeer de lift

We moeten hem toch benoemen, omdat veel mensen dit blijkbaar vergeten… Pak waar het kan de trap in plaats van de lift. Ontloop ook letterlijk de roltrap door de klassieke trap te nemen. Sla een trede over om je billen en bovenbenen extra te trainen.

  1. Maak een productief moment extra productief

Maak van een wandeling een productief moment: combineer het met dat ene telefoontje dat je nog moet plegen, luister een audioboek, laat je hond of konijn extra lang uit of oefen je presentatie. Of spreek af met die ene vriend die je veel te weinig ziet. Daarnaast kun je ook tijdens een krachttraining een actieve pauze nemen. Dus in plaats dat je op een bankje blijft zitten loop je een rondje.

  1. Ga lopend of fietsend naar je werk

Loop naar de supermarkt/stad/bioscoop/vriendenavond in plaats van dat je kiest voor een voertuig met wielen.

  1. Opstaan en ga wandelen

Sta 20 minuten eerder op en ga wandelen zodra je uit bed stapt. Zo begin je de dag actief en voel je je al fris voor je überhaupt gedoucht hebt.

  1. Haal koffie of thee voor je collega’s

Maak kilometers in de baas z’n tijd. Dit doe je bijvoorbeeld door -heel aardig van je- vaker koffie te halen voor je collega’s, de trap te nemen in plaats van de lift, of je auto een parkeerterrein verder te parkeren. Of ga altijd een verdieping hoger of lager naar de wc. Grijp de lunchpauze aan om een blokje om te gaan. Betrek een paar collega’s als stok achter de deur. Ook ideaal als netwerkmoment!

Kortom: Bewegen is nodig en vooral ook heel leuk.

 

 

 

Deel dit bericht



Corona maatregelen

Middels dit bericht willen wij u op de hoogte brengen, dat wij vanaf 1 juni weer de reguliere podotherapiezorg gaan hervatten. Daarbij hoort wel een nieuw beleid en opgewaardeerd protocol.

Het beleid dat we volgen is dat we alleen mensen in de praktijk toelaten waarvan we met vrij grote zekerheid weten dat ze gezond zijn. Daarom kunnen er vanaf heden weer afspraken gemaakt worden. Mocht er de komende tijd iets wijzigen in uw gezondheid en u op één van de volgende vragen ‘ja’ antwoordt dan verzoeken wij u om uw afspraak kosteloos te annuleren:

  • Heeft u nu corona?
  • Heeft u nu huisgenoten/gezinsleden met corona?
  • Bent u genezen van corona korter dan 2 weken geleden?
  • Heeft u één of meerdere van de volgende symptomen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, koorts (meer dan 38⁰C)?
  • Heeft u huisgenoten/gezinsleden met deze symptomen?
  • Bent u in thuisisolatie?
  • Woont u in een verpleeghuis of instelling voor mensen met een verstandelijke beperking?

Omdat handhygiëne bij deze virusuitbraak een belangrijke bron van besmetting blijkt te zijn, zullen wij u bij het betreden van de praktijk vragen uw handen te desinfecteren met handalcohol. In de wachtruimte en bij het maken van afspraken proberen we met elkaar zo goed mogelijk de 1,5 meter afstand te bewaren die door de Rijksoverheid wordt geadviseerd.

Nog wat extra aanwijzingen:

  • Kom niet te vroeg, dus liefst vlak voor de afspraaktijd bij ons binnen.
  • Volg de aanwijzingen van ons personeel op.
  • Kom indien mogelijk alléén naar uw afspraak, indien strikt noodzakelijk mag maximaal 1 ouder of begeleider meekomen.
  • Verlaat na uw behandeling zo spoedig mogelijk de praktijk.

Wij zullen u ontvangen met een glimlach maar u de hand niet schudden. In de behandelkamer houden we ons aan de Richtlijn Infectiepreventie en hebben we aanvullende hygiënemaatregelen genomen. Voor vragen zijn wij bereikbaar op 0348- 460 507 of secretariaat@debewegingsexpert.nl

G. Heijgele en het team van de BewegingsExpert