Tips om meer in beweging te komen.

Nederlanders bewegen te weinig. Helaas haalt slechts de helft  de beweegnorm. Hoogste tijd om hier wat aan te doen! Met de onderstaande tips haal je véél meer uit je dag.

Het belang van beweging

Bewegen is van levensbelang. Onvoldoende beweging is een risicofactor voor onder andere hart- en vaatziekten, bepaalde vormen van kanker, diabetes type II, osteoporose, angst, depressie en zelfs dementie [1]. Geschat wordt dat er jaarlijks ruim 8.000 Nederlanders vroegtijdig overlijden als gevolg van bewegingsarmoede [1]. Kortom, als je langer en gezonder wilt leven, moet je vaker van die bank of stoel komen.

Tips om meer te bewegen

Let op: beweging is wat anders dan sport. Met bewegen bedoelen we wandelen, fietsen en met (al) je spieren in beweging te komen. Sporten is gezond, maar ook iemand die sport voldoet lang niet altijd aan de beweegnorm.

Voor volwassenen en ouderen luiden de nieuwe richtlijnen als volgt:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens 150 minuten per week aan matig intensieve inspanning, zoals wandelen en fietsen, verspreid over diverse dagen. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens tweemaal per week spier- en botversterkende activiteiten, voor ouderen gecombineerd met balansoefeningen.
  • Voorkom veel stilzitten.

Voor kinderen is de nieuwe richtlijn iets anders:

  • Bewegen is goed, meer bewegen is beter.
  • Doe minstens elke dag een uuraan matig intensieve inspanning. Langer, vaker en/of intensiever bewegen geeft extra gezondheidsvoordeel.
  • Doe minstens driemaal per weekspier- en botversterkende activiteiten.
  • En: voorkom veel stilzitten [1].

Tips om meer in beweging te komen

  1. Klassieker: negeer de lift

We moeten hem toch benoemen, omdat veel mensen dit blijkbaar vergeten… Pak waar het kan de trap in plaats van de lift. Ontloop ook letterlijk de roltrap door de klassieke trap te nemen. Sla een trede over om je billen en bovenbenen extra te trainen.

  1. Maak een productief moment extra productief

Maak van een wandeling een productief moment: combineer het met dat ene telefoontje dat je nog moet plegen, luister een audioboek, laat je hond of konijn extra lang uit of oefen je presentatie. Of spreek af met die ene vriend die je veel te weinig ziet. Daarnaast kun je ook tijdens een krachttraining een actieve pauze nemen. Dus in plaats dat je op een bankje blijft zitten loop je een rondje.

  1. Ga lopend of fietsend naar je werk

Loop naar de supermarkt/stad/bioscoop/vriendenavond in plaats van dat je kiest voor een voertuig met wielen.

  1. Opstaan en ga wandelen

Sta 20 minuten eerder op en ga wandelen zodra je uit bed stapt. Zo begin je de dag actief en voel je je al fris voor je überhaupt gedoucht hebt.

  1. Haal koffie of thee voor je collega’s

Maak kilometers in de baas z’n tijd. Dit doe je bijvoorbeeld door -heel aardig van je- vaker koffie te halen voor je collega’s, de trap te nemen in plaats van de lift, of je auto een parkeerterrein verder te parkeren. Of ga altijd een verdieping hoger of lager naar de wc. Grijp de lunchpauze aan om een blokje om te gaan. Betrek een paar collega’s als stok achter de deur. Ook ideaal als netwerkmoment!

Kortom: Bewegen is nodig en vooral ook heel leuk.

 

 

 

Deel dit bericht