Hielpijn.. Hoe ontstaat het en wat kunt u eraan doen?

Grote kans dat u hoort bij de 10%, die daar nu last van heeft. Het is de meest voorkomende blessure aan de voet, maar helaas ook de meeste hardnekkige, als u er niet genoeg aandacht aan besteed.

Hielspoor is een misleidende term. Het is een verzamelnaam van diverse problemen in de hiel.  Vooral  na de zomer komt deze klacht veel voor, omdat men door het veelvuldig lopen op slippers, de peesplaat die aan de onderzijde aanhecht op uw hak dan veel intensiever gebruikt.

Hielspoor is een ontsteking van de voetzoolpees (fascia plantaris) op de plaats waar deze aan het bot van de hiel (calcaneus) vastzit. Deze peesplaat verbindt het hielbot met de voorvoet. Door de langdurige irritatie en ontsteking ontstaan er verkalkingen in de aanhechting van de voetzoolpees op het hielbeen.

Hoe het begint…

Fasciitis plantaris is een overbelastingsletsel. Veelvuldige belasting van de fascie kan leiden tot microscheurtjes, wat eventueel kan leiden tot ontsteking en degeneratie van het bindweefsel (collageen) in de fascie. De term fasci-itis doet voorkomen dat we hier te maken hebben met een ontstekingsproces (de uitgang -itis wijst op een ontsteking). Hoewel er aanvankelijk inderdaad een ontstekingsproces plaatsvindt, wat zich uit in o.a. roodheid, zwelling en pijn, evolueert deze aandoening snel naar een degeneratief proces. We spreken dan van een tendinose plaats van een tendinitis.  Als de aandoening langdurig bestaat treedt er vaak een verkalking op in de aanhechting van de fascie aan het hielbeen, die de naam ‘hielspoor’ draagt. Deze is echter niet de oorzaak van de pijn of de aandoening maar een gevolg van de ontstekingsprocessen.

De onderstaande factoren vergroten de belasting van de aanhechting van de voetpees en verhogen daarmee het risico op het krijgen van een hielspoor:

  1. Regelmatig langdurig staan en lopen, wat bij een deel van de beroepen zoals verpleging, de bouw, productiewerk enz. veel voorkomt
  2. Afwijkingen in de voetstand- en voetvorm, zoals het teveel naar binnen kantelen van de voet (overpronatie) of een holvoet/platvoet.
  3. Bepaalde bewegingsbeperkingen in de voet/enkel.
  4. Verkeerd en afwijkend looppatroon biomechanische functiestoornissen in de knie/heup of rug.
  5. Disbalans in de heup- en rompstabiliteit.
  6. Langdurige vermoeidheid en stress.
  7. Verkeerd schoeisel, die een te zachte onderzool hebben en te weinig steun bieden, waardoor de trekkracht vergroot wordt. Dit zie je tegenwoordig bij een deel van de sneakers en de nieuwe hype van de ‘balansschoenen’. Of sportschoenen die veel te oud zijn.
  8. Overgewicht.
  9. Intensief voet belastende sporten en daar behoort wandelen ook bij. Vooral als men niet gewend is om regelmatig veel te lopen en men gaat ineens intensief lopen/wandelen/sporten, om bv af te vallen. Of men begint ineens vanuit het niets 10000 stappen per dag te gaan halen.

 

Behandeling:

1. Belasting verminderen

Het is belangrijk om allereerst de belasting van de voet te verminderen. Het lopen met 50% verminderen voor een periode van 6 weken, geeft een goede start voor herstel.

2. Het doen van excentrische oefeningen

Verder kunt u excentrische oefeningen doen. Het is wetenschappelijk bewezen dat excentrische spierversterkende oefeningen bijdragen aan het herstel bij pees- en spieraandoeningen.

3. Schakel tijdelijk over naar minder voetbelastende sporten of werkzaamheden

Schakel eventueel tijdelijk (6-8 weken) over naar sporten die de voet niet belasten, zoals fietsen of zwemmen, om uw conditie op peil te houden terwijl de ontstekingen genezen.

4. Probeer af te vallen als u te zwaar bent

Heeft men overgewicht? Probeer dan af te vallen, zodat de voeten minder zwaar belast worden.

5. Koelen en eventueel innemen van ontstekingsremmers

Sommige mensen hebben baat bij kortdurende koeling van de pijnlijke plek. Eventueel kunt u pijnstillers gebruiken om de pijn te verminderen en te zorgen dat u normaal blijft lopen, want een afwijkend looppatroon zorgt ervoor dat het herstel langer gaat duren.

6. Het laten aanmeten van op maat gemaakte zolen

Indien er sprake is van een afwijkende voetstand, waardoor de belasting op de peesplaat te groot blijft, kunnen op maat gemaakte zolen goed effect hebben.

7. Andere methodes zoals shockwavetherapie

Meer recent wordt ook de zogenaamde Extracorporele schokgolf/-wavetherapie(ESWT) voorgesteld. Deze behandeling worden tegenwoordig veel toegepast en kan worden toegepast wanneer de klachten enkele maanden aanhouden en de bovengenoemde behandelingen geen effect hebben. Het grootste probleem bij deze vorm van therapie is, dat er geen officiële opleiding bestaat voor het gebruik hiervan en wordt in de praktijk op zeer diverse manieren toegepast en op diverse momenten in het hersteltraject ingezet. ESWT maakt gebruik van sterke ultrasone geluidsgolven die zachte weefsels binnendringen en het lichaamseigen herstelproces weer activeren. Dat betekent ook, dat het inzetten van deze therapie het beste resultaat heeft als de klachten chronisch zijn en alle andere vormen van therapie geen effect hebben. In de eerste fase van herstel, kan deze therapie zelfs averechts werken op het herstel. Tevens mag de behandeling niet echt pijnlijk zijn.  Er zijn ook tegenstrijdige resultaten te vinden in de medische literatuur. De onderzoeken zijn grotendeels methodologisch van slechte kwaliteit. De enige groep waarbij in een onderzoek een effect is aangetoond, bestond uit 45 lange-afstandshardlopers.  Twee andere, goed opgezette onderzoeken vonden geen effectiviteit van deze behandeling.  Dus terughoudendheid bij het inzetten van deze therapie is belangrijk voor een goed herstel.

Het is belangrijk dat men de oorzaak van de overbelasting oplost, zodat de voet kan genezen. Een langdurige peesblessure heeft een recidief van 40%, omdat de kwaliteit van de pees na herstel vaker zwakker blijft. Dus voorkomen is beter dan genezen en luister naar uw lichaam indien u pijn voelt.

Deel dit bericht