10 Tips om deze Corona crisis vol te kunnen houden

We merken allemaal dat deze Corona crisis wat langer gaat duren en we gaan nu moeite krijgen, om dit in mijn ogen nogal saaie leven vol te houden.  Wij geven u deze 10 tips om te zorgen, dat u deze periode op een goede manier wel vol kunt houden:

  1. Persoonlijke hygiëne
    Op aanraden van het RIVM staan we allemaal meerdere keren per dag onze handen te wassen met zeep, maar dat betekent niet dat we andere persoonlijke hygiëne wel even op een lager pitje kunnen zetten. Probeer je dagelijkse routine van tanden poetsen, flossen, douchen en haren wassen gewoon aan te houden. Zélfs als je niet naar buiten hoeft die dag. Volgens psycholoog Carla Manly helpt dat om je gemoedstoestand een flinke boost te geven.
  2. Aankleden
    Ja, ook wij geven toe dat een pyjamabroek veel lekkerder zit dan een spijkerbroek. Toch kan je volgens psychotherapeut Freed beter niet de hele dag in je slaap-outfit blijven zitten, vooral als je thuis aan het werk bent. Het is dan niet alleen lastiger voor je lichaam om te bepalen wanneer het weer tijd is om te chillen, maar je zal ook merken dat je met gewone kleren aan een stuk productiever bent.
  3. Normale maaltijden koken
    Dat veel restaurants gesloten zijn helpt je al een beetje om deze gewoonte aan te houden, maar het is ook nog eens heel goed voor je brein. Werk je vanuit huis tot zes uur? Dan kun je om kwart over zes beginnen met koken en daarmee je hersenen even compleet op iets anders focussen.
  4. Niet teveel suiker of cafeïne
    Een beetje vergelijkbaar met de vorige tip: blijf vooral normale maaltijden en tussendoortjes eten. Misschien is het aantrekkelijk om met een rol koekjes naast je op de bank te werken, maar je zal merken dat al die snelle koolhydraten niet erg goed voor je zijn. Een hogere bloedsuikerspiegel kan volgens psycholoog Manly leiden tot nervositeit en paniek, en daar zit je nu natuurlijk niet op te wachten. Hetzelfde geldt voor koffie: die is thuis misschien een stuk lekkerder dan op je werkplek, maar probeer je aantal koppen koffie wel een beetje in te perken.
  5. Met vrienden en familie praten
    Even een koffie drinken bij je beste vriendin of moeder is natuurlijk niet echt een goed plan, maar dat betekent niet dat je geen contact meer met hen kan hebben. Coronavirus kun je – gelukkig maar – niet oplopen via de telefoon of het internet, dus blijf vooral op die manieren in contact met je geliefden. Je zal merken dat het niet alleen jou, maar ook de ander echt goed doet.
  6. Je normale beauty-routines
    Lak jij normaal gesproken twee keer per week je nagels, of krul je elke dag je haar? Blijf dat dan nu ook vooral doen, zegt Manly. Zelfs als niemand het ziet, kan het jouw zelfvertrouwen en mood wel een oppepper geven. Naar de kapper of schoonheidsspecialiste zit er misschien even niet in, maar er zijn gelukkig genoeg do it yourself-tips te vinden om je nagels van een leuk patroontje te voorzien.
  7. Beweging
    De sportscholen zijn dicht en ook een paar baantjes trekken in het zwembad zal even moeten wachten. Toch betekent dat niet dat je niet in beweging kan blijven. Zelfs een korte wandeling in de frisse lucht zal je waarschijnlijk al goed doen. Ook yoga en meditatie zijn volgens de specialisten goede opties.
  8. Huishoudelijke taken
    Maak elke ochtend netjes je bed op (dan is het ook meteen minder aantrekkelijk om er weer in te kruipen) en doe gewoon de was wanneer je dat normaal ook zou doen. Zorg dat je huis geen zooitje wordt, want dan wordt het dat vaak ook in je brein, zegt Carla Manly. Het aanhouden van je schoonmaak-gewoontes is dus ook heel belangrijk. En als je toch bezig bent en wat tijd over hebt, dan kan je misschien wel meteen een grote lenteschoonmaak houden. Het is namelijk bewezen dat dat helpt om je hersenen ook op orde te brengen.
  9. Jezelf verwennen met kleine dingen
    Je verwacht geen bezoek, dus waarom zou je een lekker geurkaarsje aan doen? Voor jezelf, natuurlijk. Het is een chaotische periode door het coronavirus, en dat kan leiden tot stress. Daarom is het belangrijk om jezelf af en toe eens te verwennen met iets kleins. Een lekker gebakje van de bakker, of een bos bloemen bijvoorbeeld. Daarmee help je niet alleen jezelf, maar ook de lokale ondernemers die het nu vaak financieel zwaar hebben.
  10. Afleiding zoeken van het nieuws
    Natuurlijk is het belangrijk om op te hoogte te blijven van het nieuws in de wereld, maar soms mag je je daar ook wel even van afsluiten. Dat is heel gezond zelfs, zeggen de medische specialisten. Zoek daarom soms afleiding en doe juist iets leuks. Volgens psycholoog Manly kan je vooral vaak je gedachten goed tot rust brengen door iets creatiefs te doen, of dat nou breien, knutselen of brood bakken is.

Ik wens u veel succes en sterkte in deze tijd! Wilt u meer bewegingstips schrijft u dan in voor onze bewegingsexpertmail op onze website of like onze Facebookpagina.

Deel dit bericht



Corona maatregelen

Middels dit bericht willen wij u op de hoogte brengen, dat wij vanaf 1 juni weer de reguliere podotherapiezorg gaan hervatten. Daarbij hoort wel een nieuw beleid en opgewaardeerd protocol.

Het beleid dat we volgen is dat we alleen mensen in de praktijk toelaten waarvan we met vrij grote zekerheid weten dat ze gezond zijn. Daarom kunnen er vanaf heden weer afspraken gemaakt worden. Mocht er de komende tijd iets wijzigen in uw gezondheid en u op één van de volgende vragen ‘ja’ antwoordt dan verzoeken wij u om uw afspraak kosteloos te annuleren:

  • Heeft u nu corona?
  • Heeft u nu huisgenoten/gezinsleden met corona?
  • Bent u genezen van corona korter dan 2 weken geleden?
  • Heeft u één of meerdere van de volgende symptomen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, koorts (meer dan 38⁰C)?
  • Heeft u huisgenoten/gezinsleden met deze symptomen?
  • Bent u in thuisisolatie?
  • Woont u in een verpleeghuis of instelling voor mensen met een verstandelijke beperking?

Omdat handhygiëne bij deze virusuitbraak een belangrijke bron van besmetting blijkt te zijn, zullen wij u bij het betreden van de praktijk vragen uw handen te desinfecteren met handalcohol. In de wachtruimte en bij het maken van afspraken proberen we met elkaar zo goed mogelijk de 1,5 meter afstand te bewaren die door de Rijksoverheid wordt geadviseerd.

Nog wat extra aanwijzingen:

  • Kom niet te vroeg, dus liefst vlak voor de afspraaktijd bij ons binnen.
  • In de wachtkamer van onze praktijk in het St Antonius ziekenhuis in Woerden en het gezondheidscentrum t Zand is het dragen van een mondkapje verplicht.
  • Volg de aanwijzingen van ons personeel op.
  • Kom indien mogelijk alléén naar uw afspraak, indien strikt noodzakelijk mag maximaal 1 ouder of begeleider meekomen.
  • Verlaat na uw behandeling zo spoedig mogelijk de praktijk.

Wij zullen u ontvangen met een glimlach maar u de hand niet schudden. In de behandelkamer houden we ons aan de Richtlijn Infectiepreventie en hebben we aanvullende hygiënemaatregelen genomen. Voor vragen zijn wij bereikbaar op 0348- 460 507 of secretariaat@debewegingsexpert.nl

G. Heijgele en het team van de BewegingsExpert