Waarom is het in beweging blijven tijdens deze Coronacrisis zo belangrijk?

Tijdens deze Coronacrisis worden we nu meer gedwongen om thuis te blijven, maar waarom is het in beweging blijven toch zo belangrijk. En hoe vaak moet u bewegen en hoe en wanneer, om gezond te blijven?

Als BewegingsExpert legt ik uit wat ervoor nodig is om op gezonde basis te bewegen en wat de gezondheidseffecten voor u zijn.

Hoe vaak, hoe en wanneer?

Positieve effecten met bewegen bereikt u al door 5 dagen per week 30 minuten per dagmatig tot intensief’ te bewegen. Matig tot intensief wil zeggen dat u toch wel lichtjes zweet en uw ademhaling en hartslag lichtjes versnellen. Dit bereikt u al door stevig te wandelen, en als u nog werkt van en naar het werk te fietsen, wat zwaarder huishoudelijk of tuinier werk te verrichten, etc. Als alternatief kunt u 3 keer per week gedurende 20 minuten echt ‘intensief’ bewegen. Met intensief bedoelen we dat u duidelijk zweet en uw hartslag en ademhaling sterk verhogen. Dit kan bijvoorbeeld door te joggen, te mountainbiken of actief te fitnessen thuis. Onthoud daarbij dat de gezondheidsvoordelen veel groter zijn indien u inderdaad meerdere dagen per week een half uurtje matig tot intensief beweegt dan als u  een keer per week gedurende 2 uur intensief beweegt.

De gezondheidseffecten

  1. Voldoende bewegen verlaagt de slechte (LDL) cholesterol en triglyceriden in uw bloed; twee grote gevaren voor je hart- en vaatsysteem. Sporten vermindert daardoor aanzienlijk uw risico op hart- en vaatziekten. Kunt u niet sporten, dan nemen de gezondheidsrisico’s dus zeker toe.
  2. Door te bewegen verlaagt u uw bloeddruk. Veel mensen hebben een te hoge bloeddruk, dus vorm het sporten/bewegen vaak een gezonde oplossing.
  3. Regelmatig bewegen zorgt ervoor dat uw bloedsuikerspiegel veel gemakkelijker onder controle blijft; een enorme gezondheidswinst voor alle diabeten, pre-diabeten en iedereen met een verhoogd risico op diabetes.
  4. Intensief bewegen draagt bij aan steviger botten! Niet enkel calcium zorgt hiervoor. Aangetoond is dat sporten/intensief bewegen een heel belangrijke bijdrage levert aan de stevigheid van uw botten.
  5. Omdat u bij het sporten ook steeds uw rugspieren verstevigt, helpt het sporten om rugproblemen te voorkomen.
  6. Bewegen bevordert de werking van de darmen. Het betreft zeker een zeer gewaardeerd effect voor diegenen die regelmatig last hebben van constipatie.
  7. Uw weerstand wordt door (intensief )bewegen verhoogd en maakt u minder vatbaar voor infecties.
  8. (Intensief) bewegen vermindert het risico op kanker.
  9. Bewegen vermindert de stress en verhoogt uw concentratie. Ideaal dus om uw werkdag te doorbreken met beweging tijdens de middagpauze. De stress van de voormiddag valt zo weg en in de namiddag kunt u zich veel beter concentreren, waardoor u veel productiever zult zijn.

 

Eigenlijk laat het belang van goed bewegen zich eenvoudig samenvatten: voldoende bewegen verlengt uw leven!

Wilt u meer bewegingstips- en adviezen meldt u zich op deze site aan voor onze bewegingsexpertmail of like onze Facebookpagina.

Deel dit bericht



Corona maatregelen

Middels dit bericht willen wij u op de hoogte brengen, dat wij vanaf 1 juni weer de reguliere podotherapiezorg gaan hervatten. Daarbij hoort wel een nieuw beleid en opgewaardeerd protocol.

Het beleid dat we volgen is dat we alleen mensen in de praktijk toelaten waarvan we met vrij grote zekerheid weten dat ze gezond zijn. Daarom kunnen er vanaf heden weer afspraken gemaakt worden. Mocht er de komende tijd iets wijzigen in uw gezondheid en u op één van de volgende vragen ‘ja’ antwoordt dan verzoeken wij u om uw afspraak kosteloos te annuleren:

  • Heeft u nu corona?
  • Heeft u nu huisgenoten/gezinsleden met corona?
  • Bent u genezen van corona korter dan 2 weken geleden?
  • Heeft u één of meerdere van de volgende symptomen: verkoudheid, niezen, hoesten, keelpijn, benauwdheid, koorts (meer dan 38⁰C)?
  • Heeft u huisgenoten/gezinsleden met deze symptomen?
  • Bent u in thuisisolatie?
  • Woont u in een verpleeghuis of instelling voor mensen met een verstandelijke beperking?

Omdat handhygiëne bij deze virusuitbraak een belangrijke bron van besmetting blijkt te zijn, zullen wij u bij het betreden van de praktijk vragen uw handen te desinfecteren met handalcohol. In de wachtruimte en bij het maken van afspraken proberen we met elkaar zo goed mogelijk de 1,5 meter afstand te bewaren die door de Rijksoverheid wordt geadviseerd.

Nog wat extra aanwijzingen:

  • Kom niet te vroeg, dus liefst vlak voor de afspraaktijd bij ons binnen.
  • Volg de aanwijzingen van ons personeel op.
  • Kom indien mogelijk alléén naar uw afspraak, indien strikt noodzakelijk mag maximaal 1 ouder of begeleider meekomen.
  • Verlaat na uw behandeling zo spoedig mogelijk de praktijk.

Wij zullen u ontvangen met een glimlach maar u de hand niet schudden. In de behandelkamer houden we ons aan de Richtlijn Infectiepreventie en hebben we aanvullende hygiënemaatregelen genomen. Voor vragen zijn wij bereikbaar op 0348- 460 507 of secretariaat@debewegingsexpert.nl

G. Heijgele en het team van de BewegingsExpert