Relatie mobiliteit voet en rugklachten: de oefeningen

De vorige keer gaf ik aan, dat de mobiliteit van de voeten een rol kunnen spelen in het hebben van rugklachten. Mensen met lage rugklachten raad ik daarom aan, om de mobiliteit van de voeten eens te laten beoordelen. Door de mobiliteit van de voeten te herstellen, is het mogelijk dat er een duidelijke verminderde pijnsignaal wordt ervaren ter hoogte van de lage rug. De foto’s onderaan zijn voorbeelden van oefeningen die de mobiliteit van de voet terug kunnen herstellen. Beide oefeningen zullen zo’n drie keer per week uitgevoerd moeten worden, met 25 herhalingen per been , om verschil te gaan ervaren. Belangrijk is, dat men geen  pijn mag ervaren tijdens de oefeningen en te bewegen tot waar het lichaam kan bewegen. Forceer deze bewegingen dus nooit en bij klachten aan de voeten, raad ik deze oefeningen af.

Oefening 1

Plaats beide handen op schouderhoogte tegen de muur en steun op één been. Breng de knie van het andere been tot 90° en zwaai vervolgens dat been van links naar rechts, zonder de steunvoet mee te draaien.

Oefening 2

Plaats beide handen op schouderhoogte tegen de muur en steun op één been. Duw de andere voet afwisselend schuin links en rechts naar voren, waarbij je voelt dat de steunvoet  naar binnen en buiten  kantelt. Ontspan hierbij wel het steunbeen, waarbij de knie iets gebogen mag zijn.

Deel dit bericht