Wandelen … waarom is dat juist NU goed?

Het afgelopen jaar, sinds Corona, bemerk ik in mijn praktijk, dat er een enorme toename is ontstaan van het aantal mensen die zijn gaan wandelen. Ondanks dat dit ook weer allerlei klachten veroorzaakt, heeft het ook een groot aantal voordelen. Voordelen die in deze tijd heel belangrijk zijn. Voordelen die ervoor zorgen, dat we de werkdruk, het thuiswerken met en zonder kinderen, de stress en voor een deel de angst die Corona met zich meebrengt, vol kunnen houden.

Zes goede redenen om te gaan wandelen, vooral NU:

  1. Het verlaagt je stresshormoon cortisol

Een van de belangrijkste voordelen van wandelen is, dat het stresshormoon cortisol omlaag gaat. In tegenstelling tot fietsen en hardlopen, wat je cortisol weer verhoogt. Dat komt, omdat je hartslag laag blijft en het niet gaat om de snelheid, afstand en prestatie. Minimaal 20 minuten is voldoende om dit te bereiken, want dat is de tijd die je lichaam nodig heeft om in de ontstress-modus te gaan staan. Waarbij het wel belangrijk is, dat je goed op je ademhaling let en goed blijft doorademen. Want hoog in je ademhaling zitten, wat gebeurt als je gestrest bent, verhoogt alleen maar je stressniveau.

  1. Het verbetert je humeur 

Wandelen en vooral wandelen in de natuur verbetert je humeur. Dus als je een rotdag hebt of je bent geïrriteerd en boos, kun je het beste even een rondje gaan wandelen. Lopen op de loopband heeft dat effect helaas niet. Dat komt omdat het buiten lopen en vooral in de natuur, dit effect geeft. Dit heeft ermee te maken, dat we tijdens het wandelen serotonine aanmaken, het zogenaamde gelukshormoon.

  1. Wandelen laat je beter slapen 

Een wandeling is een goede slaap booster. Dat komt, doordat het onder andere je dag- en nachtritme reguleert, vooral als je in de ochtend gaat wandelen en je buitenlicht opvangt. Als mensen de hele dag in kunstlicht werken of achter hun laptop/computerscherm werken, blijken ze gemiddeld 46 minuten minder te slapen, voelen ze zich minder fit en hebben meer fysieke klachten. Onze biologische tijdsklok loopt namelijk niet helemaal gelijk met de 24 uursklok en als je gaat wandelen bij daglicht, geef je een kleine reset voor je biologische klok, waardoor je beter gaat slapen. Tevens maak je door het buitenlicht voldoende melatonine aan, je slaaphormoon en dat zorgt ervoor dat je kwaliteit van slaap ook beter wordt. Waarbij het wel belangrijk is dat, als het straks langer licht wordt, niet na 20.30 uur gaat wandelen, want dan verstoor je weer je melatonineaanmaak. Dit omdat melatonine tussen 21.00 – 23.00 uur aangemaakt wordt.

  1. Wandelen maakt je creatief

Niet voor niets zie je steeds meer mensen wandelend vergaderen. Het blijkt, dat als je met elkaar wandelt  je creativiteit verhoogt met 60%, dit in vergelijking met zittend vergaderen. Een korte wandeling van 8 minuten is al bevorderlijk voor je creativiteit. Dus zit je vast in je hoofd, ga even een stukje wandelen.

  1. Wandelen verhoogt je weerstand 

Wandelen is een gratis boost voor je immuunsysteem. Iets wat we met Corona goed kunnen gebruiken. Regelmatig, dus een aantal keren per week een half uur lopen, zorgt ervoor dat je weerstand omhoog gaat en je minder vatbaar wordt om bijvoorbeeld griep te krijgen. Als bijkomend voordeel blijkt uit onderzoek, dat het ook de kans op kanker verminderd en het krijgen van diabetes type 2. Bij de laatste groep zorgt dit al voor een vermindering van 58%.

  1. Wandelen maakt je slanker 

Wandelen blijkt een grotere calorieverbruiker dan je denkt, vooral rond onze taille maakt wandelen slanker. Je hoeft geen hoge intensiteitstrainingen te doen om calorieën te verbranden, vooral niet als je gestrest bent en daardoor hoog in je cortisolniveau zit. Een vrouw van gemiddelde lengte met een gewicht van 60 kg verbrandt al 60 kilocalorieën per km bij een tempo van 5 km per uur. Dus wandel je 3 km, ongeveer 30 minuten, verbrand je dus al 180 kilocalorieën. Dat is dus 2,5 boterham. Dat heeft ermee te maken dat cortisol je helaas dikker maakt, vooral rond je taille. En als je door intensiever bewegen, zoals hardlopen je cortisolniveau nog meer gaat verhogen, word je eerder dikker dan slanker. Dit heeft ermee te maken, dat cortisol onze insulineproductie verhoogt en teveel insuline zorgt ervoor dat we weer meer buikvet aanmaken. Dus wil je slanker worden rond je taille, pak je wandelschoenen en ga wandelen.

Dus pak vooral je wandelschoenen en ga wandelen!

De volgende keer zal ik iets meer gaan vertellen, wat je kunt doen om klachten te voorkomen bij het wandelen. Want helaas kan wandelen ook klachten veroorzaken. En mocht je al klachten hebben ontwikkeld, dan kan ik je helpen om te zorgen, dat je zo snel mogelijk weer op de been bent.

Deel dit bericht