Hardlopen: wat is belangrijk om te weten!

Ik bemerk dat het afgelopen jaar door Corona het aantal hardlopers in mijn praktijk enorm is gestegen. We zitten thuis, sportscholen zijn dicht en dan is hardlopen een hele makkelijke sport om op te pakken. Maar dat gaat niet altijd zonder blessures. De komende tijd zal ik wat meer gaan vertellen over deze sport: de cijfers, de oorzaken, de verschillende looptechnieken en wat je kunt doen om blessures zoveel mogelijk te voorkomen.

Maar hoe blessuregevoelig is hardlopen nu eigenlijk? En wat zijn de meest voorkomende locaties van een blessure? Hieronder vertel ik wat meer hierover.

In 2019 deden gemiddeld twee miljoen mensen aan hardlopen, maar dit aantal zal het afgelopen jaar alleen maar zijn toegenomen. Hieronder zie je dat hardlopen als sport hoog scoort op het aantal blessures in vergelijking met andere sporten.

Aantal blessures: top 6 naar sporttak:

  1. Veldvoetbal                1.100.000
  2. Hardlopen                    710.000
  3. Fitness (crossfit)           540.000
  4. Bewegingsonderwijs   210.000
  5. Tennis                            190.000
  6. Volleybal                       180.000

 

Aantal blessures per 1000 sporturen:

  1. Hardlopen                                       6.1
  2. Veldvoetbal                                      4.8
  3. Volleybal                                           3.8
  4. Tennis                                                3.1
  5. Fitness                                               1,8
  6. Bewegingsonderwijs                       1,5

 

Hoe vaak komt een blessure nu voor?

Uit onderzoek blijkt, dat het aantal blessures in vijf jaar tijd met 100% is gestegen en dat de kans op een blessure drie keer groter is dan bij andere sporten. Verder blijkt, dat mannen vaker een blessure hebben dan vrouwen, 61% versus 39%, maar de kans op een blessure is bij vrouwen groter. Oudere lopers hebben meer geleidelijk ontstane blessures, waarbij de grootste groep tussen 35 – 49 jaar is. 40% van de blessures is geleidelijk ontstaan en 30% is een herhaling van een oude blessure. En het blijkt ook, dat je twee keer grotere kans hebt als beginnende hardloper op het krijgen van een blessure, dan mensen die langer dan een jaar hardlopen.

Maar waar komen de blessures het meeste voor in ons lichaam?

Het aantal blessures is ook in de loop van de jaren gestegen, omdat er ook meer mensen zijn gaan hardlopen. 89% van de blessures zijn aan het onderlichaam, waarbij de knie met 29% bovenaan staat. Daarna krijg je met 25% de onderbeenklachten, zoals de bekende shin splints, maar ook de achillespees hoort daarbij. Opvolgend krijg je met 19% de enkelblessures, 10% de heup en bovenbeenblessures en 7% de voet en hak. Bij de blessures die geleidelijk zijn ontstaan, zijn het vooral de blessures aan de knie, achillespees en scheenbeen.

Als je start met hardlopen is het dus belangrijk dat je op een de goede manier start, want het krijgen van een blessure zit dus in een klein hoekje. De volgende keer zal ik vertellen wat zijn de oorzaken voor het krijgen van een hardloopblessure.

Deel dit bericht