Een hardloopblessure? Wat is de invloed van (langdurige) stress?

Sinds Corona ervaren we meer stress. We zijn meer gaan piekeren over onze gezondheid, over ons werk (het wel of niet behouden van werk), de financiële gevolgen en de toekomst. Daarnaast zijn de manieren om  te ontspannen, zoals naar een sauna gaan, lekker gaan uiteten, winkelen enz. ook voor een deel weggevallen.   En waar we niet bij stil staan is dat het veelvuldig dragen van een mondkapje de tonus van nervus vagus (de belangrijkste zenuwverbinding tussen o.a. de darmen en onze hersenen, die onze emoties en het immuunsysteem reguleert) verandert en dit zorgt ervoor dat we minder goed kunnen ontspannen na stress.

Maar wat doet al deze stress met onze blessuregevoeligheid?  Hieronder vertel ik hier meer over:

1 Langdurige (psychosociale) stress.

Midden jaren 80 is er een model ontwikkelt waarin diverse psychosociale factoren in relatie gebracht zijn met sportblessures. Het model stelt dat de stress rond  bv een wedstrijd en andere stressoren, de persoonlijkheid en de coping bronnen invloed hebben op de stressreactie. Deze stressreactie verhoogt op zijn beurt de kans op een sportblessure, omdat er dan nadelige veranderingen ontstaan in fysiologie en aandacht. Bij de stressrespons zien we onder andere:

  • verhoogde spierspanning,
  • vernauwing van het gezichtsveld,
  • verhoogde afleidbaarheid.

Deze factoren verhogen het blessure risico. De verhoging in spiertonus die ontstaat door stress wordt gedeeltelijk veroorzaakt door het gelijktijdig aanspannen van de buigende en strekkende spier: een vorm van verstijven. Daardoor kan de spier vermoeid raken, de lenigheid verminderen, en ontstaan problemen met motorcoördinatie en inefficiëntie in bewegen. Stress versmalt ook het aandachtsveld en daardoor wordt een gevaarlijke situatie in het gezichtsveld letterlijk te laat gezien.

Al in 1970 is er een uitgebreid onderzoek gedaan naar de invloed van stress op het krijgen van een blessure. En toen bleek dat 50% van de atleten die in het jaar voorafgaande aan het seizoen veel stressvolle gebeurtenissen hadden meegemaakt (scheiding, ontslag, etc.), een blessure kregen. Terwijl slecht 9% en 25% van de atleten die in het voorafgaande jaar lichte of matige stress ervaren hadden een blessure kregen.  Na het oorspronkelijk onderzoek van Homes zijn er minstens 40 ander onderzoeken gedaan naar de relatie tussen stressvolle levensgebeurtenissen en sportblessure risico. En daarin is in ongeveer 85% van die studies een relatie aangetoond is tussen levensstress en sportblessure. In het algemeen geldt dus de regel hoe hoger de levensstress, des te groter de kans op een sportblessure.

Verder blijkt stress een negatieve invloed te hebben op ons stabiliteitssysteem. We zijn dan niet alleen figuurlijk meer uit balans, maar ook letterlijk. De basis van het goed voorwaarts kunnen bewegen is stabiliteit. We moeten eerst goed kunnen stabiliseren voordat we kracht kunnen zetten. Bij het hardlopen hebben we te maken met een eenbenige belasting en met drie tot vier keer lichaamsgewicht aan belasting op onze gewrichten, spieren en banden. Dat betekent dat vooral de houdingsspiergroepen die het bekken, heup en romp stabiliseren sterk genoeg moeten zijn.

Een van de simpele test om te kijken hoe het gesteld is bij jou met deze spiergroepen is met gesloten ogen op 1 been gaan staan, waarbij je ook moet voelen wat er gebeurd met je bekken. Heb je daar moeite mee en voel je dat je bekken scheef en ongelijk gaat trekken, dan is dat vaak een teken dat de kwaliteit van je heup en indirect je rompstabiliteit ondermaats is.

Dus je ziet dat stress een grote invloed heeft op de gevoeligheid voor het krijgen van een blessure. Belangrijk is om te kijken wat je kunt doen om te ontspannen en dat gaat het vooral om lage intensiteitsvormen van inspanning zoals yoga, lezen, lekker wandelen en fietsen enz. En verder is het dat de kwaliteit van je heup- en rompstabiliteit goed blijft. Via https://www.sportzorg.nl/oefeningen-herstellen-presteren/core-stabilityoefeningen-rompstabiliteit heb je goede oefeningen om dit te verbeteren.

De volgende keren ga ik het hebben over de oorzaken in je bewegingsketen, het effect van de hardloopschoen, de verschillende looptechnieken en wat kun je doen om blessures te voorkomen.

 

 

Deel dit bericht