Zijn hardloopschoenen met hoge teensprong en carbonplaat blessuregevoeliger?

De laatste jaren zie ik steeds meer hardloopschoenen die een hoge teensprong hebben (een afwikkelcompensatie, waarbij de onderzool vanaf de voorvoet omhoog loopt) met een verstijfde zool door een carbonplaat. Deze hardloopschoenen worden nu aangeprezen als het summum voor het hardlopen. Maar is dat nu werkelijk beter om daarmee hard te lopen?

Uit een nieuwe studie blijkt, dat dit type schoen je voetspieren minder hard laat werken in vergelijking met een plattere schoen die dit niet heeft. Dat klinkt op zich  natuurlijk aantrekkelijk, want dan ben je zuiniger met energie. De keerzijde is dat het minder spierspanning in de voeten geeft en spieren die niet of minder worden gebruikt, worden over het algemeen zwakker. Uit de studie blijkt niet dat specifieke schoenen met een hoge teensprong de voeten zwakker maken of blessures veroorzaken.

Alleen er is wel reden tot zorgen, want hoe hoger de teensprong des te meer de tenen in een verlengde extensie (rekstand omhoog) staan. Dit kan overbelasting onder de voet veroorzaken, zoals de ligamenten (banden) bij de teengewrichten, de pezen en de peesplaat die aan de onderzijde van je voet lopen. Deze hardloopschoenen hebben allemaal dikke verstijfde zolen en zonder deze hoge teensprong kun je niet lopen op deze schoenen.

Het is geen probleem om op deze schoenen te lopen, zolang je varieert met een paar hardloopschoenen die een dunnere zool hebben en geen volledig verstijfde zool. Omdat deze schoenen dus minder stijf zijn wikkel je op een natuurlijkere wijze je voet af. Zo train je ongemerkt je voetspieren en pezen aan de onderzijde van de voet en hou je vanzelf sterkere en gezondere voeten.

De BewegingsExpert

Deel dit bericht