Klachten (voorkomen) en thuiswerken. Wat helpt?

Door de toename van het aantal besmettingen zijn we weer verplicht om zoveel mogelijk thuis te gaan werken. Het afgelopen jaar bemerkte ik in de praktijk, dat dit allerlei klachten met zich meebrengt aan voeten, rug en nek. We moeten dus thuis ook goed op ons zelf letten waarbij het belangrijk is dat we goed voor ons zelf zorgen en dat betekent ook een goede ergonomische werkomgeving te creëren.

Er zijn verschillende voorwaarden waar je op kunt letten om prettig en gezond te werken om zo min mogelijk klachten te krijgen. En als je klachten hebt wat kun je doen om ze te verminderen.  Hieronder de belangrijkste tips:

1. Allerbelangrijkste is: Wissel heel vaak en bewust van houding.

  • Denk aan met je rug tegen de leuning van de stoel aan zitten.
  • Meer op het punt je van je stoel te gaan zitten
  • Even lui en bol zitten
  • Even super rechtop zitten, totdat je vanzelf weer inzakt

Bedenk ook eens om bij een vergadering als je een laptop hebt, deze in een kast of op een middelhoge kast te plaatsen zodat je staand kunt vergaderen. Het kan ook helpen om een bureau te hebben, waarbij je kunt staan, zodat je zitten kunt afwisselen met staan.

2.Neem vaker korte pauzes in plaats van een lange.

Het liefst na iedere 45 minuten in een korte pauze van 2 min even bewegen of staar zonder over je werk na te denken even lekker dag dromend voor je uit.

3.Na iedere 2 uur 10 minuten pauze nemen.

Belangrijk dat je op gaat staan en lopen! Beweeg met je armen en hoofd. Haal water en doe dat het liefst op een andere verdieping , want dan moet je even trap lopen.

4.Breng je Laptop of beeldscherm op een goede hoogte, zodat je ogen aan de bovenzijde van je scherm zitten.

En zorg voor een goede bureaustoel en werkbureau en niet aan een eettafel te werken. Tevens is het belangrijk dat de onderarmen in een hoek van 90 graden volledig steunen op het bureau.

5.Eén van de valkuilen waar mensen die net een zit-sta bureau hebben aangeschaft vaak intrappen, is om meteen halve dagen te gaan staan.

Het is belangrijk om uw lichaam te laten wennen aan deze nieuwe manier van werken. Begin met kleine periodes staand werken en wissel staand en zittend werken regelmatig af. Om vermoeidheid te voorkomen, kunt u het beste beginnen met een kwartiertje staan en vervolgens drie kwartier zitten. Naarmate uw lichaam meer gewend raakt aan deze houding, kunt u de tijd die u staand werkt langzaam opvoeren. Uiteindelijk mag je niet langer dan 1 uur achter elkaar staan.

Maar wat als je nu toch al klachten hebt? Wat kun je dan zelf doen? 

Volg natuurlijk stap 1 t/m 3 maar vaak zal je merken dat het lastig is om dit te doen.
Want de stress is vaker hoog die je mentaal ook in een overdrive zet waardoor je vaak denkt:

Nog even dit afmaken en nog even dat en dan pas neem ik pauze. Of ik moet dit af maken voor dat………. Vul maar in. En daardoor krijg je steeds meer klachten en minder focus waardoor het afmaken van je taak alleen maar langer duurt en voor je het weet zit je in een vicieuze cirkel.

Je weet dat je dit moet doorbreken, maar hoe doe je dat?

Hoe gemakkelijk stap 1 en 2 ook klinken je kunt zoveel klachten hebben dat je, je niet ontspannen kunt bewegen en gemakkelijk van houding kunt veranderen. Daarnaast is het in de pauzes die je dan neemt erg moeilijk om niet aan je werk te blijven denken….

Wat belangrijk is is afleiding, leuke ontspannende afleiding die als het even kan ook nog beweging uitlokt. Ga 2x per dag sowieso 20-30 min wandelen en blijf sporten. Er zijn speciale programma´s die je op je kunt computer kunt installeren, zodat je gedwongen wordt om even te stoppen, zoals Dejal Time out. Want zolang je op de verkeerde manier blijft werken, zullen je klachten niet minder worden.

Dus zorg goed voor jezelf en kom voldoende in beweging.

Deel dit bericht